Posts Tagged ‘buat duit’

anugerah penyapu bersih sapu bersih

Thursday, November 22nd, 2007

assalamualaikum…

Buat duit dengan penyapu…

Buat duit dengan mop lantai….

Anugerah penyapu? Bagaimana pula dengan mop lantai? Baldi berisi air untuk bersih apa-apa habuk yang ada di sekitar kedai anda?

Anda tengok pula mereka yang kerja sebagai tukang cuci yang mencuci bangunan yang tinggi-tinggi hanya untuk mendapatkan sedikit wang untuk menyara kehidupan. Nyawa tiada galang ganti. Duit boleh dicari…. Itulah dia cerita yang akan anda saksikan dengan tajuk cuci oleh geng afdlin shauki.

==============================================

“Saya gembira melihat kesungguhan yang ditonjolkan Hans Isaac. Walaupun saya belum lagi menonton filem Cuci tetapi saya percaya kredibiliti yang dimiliki Hans Isaac begitu juga dengan pelakon yang lain.

“Mungkin sudah tiba masanya untuk saya kembali dalam dunia seni. Sudah 15 tahun saya meninggalkan dunia seni, Cuci adalah yang pertama dan mungkin saya akan lebih aktif lagi membantu anak seni yang lain,” kata Tony.Idea menghasilkan filem itu menurut Hans timbul ketika dia terperangkap dalam kesesakan di Jalan Sultan Ismail. Matanya tiba-tiba tertumpu pada dua lelaki yang sedang sibuk mencuci bangunan Maju Junction. Walaupun nyawa mereka diancam bahaya, namun mereka masih boleh bergurau senda dan kelihatan girang kala melakukan tugas.

“Bayangkan makanan yang diberikan kepada keluarga mereka adalah hasil titik peluh meletakkan nyawa mereka di hujung tanduk sedangkan kerja saya sebagai seorang pelakon mudah, pergi ke lokasi dan berlakon saja. Jadi saya terfikir kenapa tidak saya hasilkan sebuah filem mengenai mereka,” katanya yang percaya keempat-empat mereka mempunyai nilai komersial dan memiliki pengikut yang tersendiri.

berita harian punya sumber.

==========================================

Nampaknya cerita cuci bertepatan dengan anugerah penyapu. Nampak macam kebetulan untuk acara bersih atau gotong royong untuk membersihkan kawasan sekolah atau bersih dari sampah sarap yang menjadi tanggungjawab majlis perbandaran untuk sapu bersih sampah-sarap yang sedia dibuang ke dalam tong sampah.

Anugerah tong sampah tak ada ke?

Apa yang pasti adalah jika anda tidak mempunyai tukang sapu sekitar kawasan bandaraya. Maka bandaraya anda tidak akan kelihatan bersih malahan akan menimbun dan penuh sesak dengan sampah sarap.

Nak buat perhimpunan bersih bandaraya secara besar-besaran memang takkan larat jawabnya. Sebabnya terpaksa panggil bomba untuk sembur dengan air terlebih dahulu untuk bersih segala apa yang ada di hadapan.

Biar betul kamu….

Segala yang bernama penyapu memang ada faedahnya kepada anda semua. Penyapu kena ada gandingan mop lantai. Lepas tu kena ada gandingan baldi air untuk operasi bersih. Nak lebih popular lagi guna untuk bersih adalah penggunaan vacum cleaner. Very clean with modern technology maaaaa….

Saya selalu guna penyapu lidi untuk membuang dan bersih sarang labah-labah yang membuat sarangnya dan juga lokasi perhimpunan labah-labah sekejap ada dan sekejap tiada. Bertempiaran lari tatkala sarang labah-labah kena bersih dengan penyapu labah-labah tersebut.

Bersih jangan tak bersih.

Faham ke? Kalo tak faham hambik borang jawatan kosong dan kerja sebagai cleaner bangunan tinggi-tinggi. Ada jugak pengalaman sebagai tukang cuci. macam mana???

Jika tak ada tukang cuci macam mana anda dapat hidup dalam suasana bersih setiap hari.

TERIMA KASIH kepada tukang sapu yang setia dengan penyapunya itu.

nak kerusi? mahuuuuuuuuuuuuuuuuu….

nak payung? mahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu….

nak tongkat? mahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu…

Nak penyapu? untuk mereka yang menjadi tukang sapu sahaja. tetiap hari menyapu. kepada tokei penyapu ….mereka sedang buat duit dengan penyapu buat masa sekarang.

Paling penting di rumah saya dan setiap rumah memang perlu ada penyapu dan mop lantai. Sekurang-kurangnya penyapu sarang labah-labah.

Jangan bawak teksi sapu dah laaaa….

Sekian terima kasih.

RM5 ! RM5 ! RM5 ! RM5 ! Cara promosi menarik!

Sunday, November 4th, 2007

Kenapa dengan RM5? Apa yang istimewanya RM5 tersebut? Selalunya di mana biasa anda dengar? Dah tentu di pasar malam atau pasar borong atau tempat menjual buah-buahan contohnya.

RM1 sekilo! RM3 sekilo! RM5 sekilo! Haaa… tentunya anda biasa mendengarnya.

Semasa saya menghala ke Bandaraya seketika pada hari sabtu 3 november, banyak menda laa yang dapat diperhatikan untuk seketika. Jalan-jalan cari makan angin.

Sebelum tu….

Dua orang makcik bercerita pasal MLM apa entahnya berkenaan satu produk dengan plan yang cukup menarik tatkala menaiki sebijik kereta sewa. Produknya boleh dikatakan berkesan jugak katanya, kebetulan makcik yang bertanya berkenaan produk makcik satu lagi tu ayahnya telah menggunakannya untuk rawatan penyakit diambetis. Berkesan katanya.

Dan komen beliau lagi, jika siapapun anda, anda perlukan ubat tatkala anda terkena apa jua penyakit 7 beradik contohnya. Diambetis ke, darah ketinggian ke, dan lain lain penyakit. Sudah tentu anda perlu berikhtiar cari ubat untuk sembuhkan sakit anda. Berapa banyak pun anda sanggup bayar jika berkesan.

Katanya lagi ada juga yang serik makan ubat banyak-banyak dan produk itu ini. Dah banyak dah menelannya. Naik haru dibuatnya dengan produk atau ubat yang tak berkesan. Memang serik sesiapa pun yang cuba try namun tidak sembuh-sembuh lagi. Duitpun dah habis banyak. Itulah namanya ujian. Sabor aje laa.

Seterusnya…

Ini berkaitan dengan cerita tarikan dari RM5 tersebut. Saya rasa caranya buat promosi tersebut cukup menarik sekali. RM5! Dilaungkan berulang kali untuk menarik perhatian orang ramai sambil berlalu pergi tanpa segan silu…. Alahai macam-macam laa.

Wah! Idea nih. Hatiku berkata-kata dengan riangnya.

Mungkinkah sebelum ini tawaran beliau hanyalah RM1 sahaja dan kemudian naik harga kepada RM5?

Hmmm pandai jugak dia ikuti perkembangan semasa berikutan kenaikan harga yang semakin diperkatakan orang tatkala bonus tak dapat-dapat untuk anak-anak bersekolah.

Eh faham ke apa yang saya tulis nih?

Pemurahkah anda??

Nak jadi pemurah kena tengok gaya orangnya dulu…

Okeh laa… ceritanya adalah beliau promosikan cara mintak sedekah beliau RM5!. Sedekah pun promosi sedemikian rupa? RM5! RM5! Berulang kali sambil menggoncangkan gelas plastiknya yang berisi syiling berapa2 sen entahnya. ( oh… snapshotnya takder la. maaf banyak2)

Jika berdekatan maybank ( kadang-kadang jumpa) ada jugak kisahnya yang duduk tercongok depan pintu sambil meletakkan gelas plastiknya di depan mereka. Tidak ketinggalan jugak operasi anak-anak yatim yang berjualan kalendar dan produk-produk pilihan untuk dipromosikan kepada rang ramai. Ada sindiket jugak ke yang beroperasi?

Cerita sedekah lebih kurang camginih ada diceriterakan dalam kaset Dr Tuah Iskandar. Boleh dapatkannya di pasaran sekarang. ( promote laa pulok)

Apohalpun kredit buat mereka semua.

Sekian terima kasih.

pssssssstt lagi cerita menarik berkenaan bonus untuk anda. anda dah dapat bonus ke? Berikan kami bonus! Kami mahukan bonus kami!

bonus satu

bonus dua

bonus tiga

Errr…. Maaf saya bukan kerja kat maybank. Saya costumer maybank aje. Sorry laa.