Penangan selsema babi | wabak selsema babi

Waduh… selsema babi datang melanda dunia. Untuk rekod wabak dunia yang paling pantas merebak. Seluruh dunia boleh berjangkit. Berjangkit ke serata alam maya. Wabak selsema burung sudah cukup poppular. Wabak SARS sebelum ini memang cukup gempak penangan jangkitannya. Beribu-ribu orang boleh berkubur dengan begitu mudah sekali.

GENEVA – Sejenis wabak selesema babi yang menjangkiti manusia, membunuh sekurang-kurangnya 60 orang di Mexico sebelum merebak ke negara jiran Amerika Syarikat (AS), kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) semalam.

Pihak berkuasa AS dan Mexico kini memantau perkembangan penyakit itu dengan serius.

Agensi WHO mengenal pasti selesema babi sebagai pandemik atau wabak yang berisiko menjangkiti manusia di seluruh dunia.

Seorang jurucakap agensi kesihatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu, Fadela Chaib berkata, terdapat lebih 800 kes disyaki selesema babi dilaporkan di Mexico setakat ini.

Menurutnya, penyakit itu biasanya menyerang babi dan jarang menjangkiti manusia.

“Virus itu disifatkan oleh AS sebagai jenis terbaru daripada himpunan virus A/H1N1. Bagaimanapun, kerajaan Mexico masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai jenis kuman itu,” kata Chaib.

sumber berita dari website kosmo.

Babi di negara Malaysia memang popular sakan. Gempak dengan berita yang menarik perhatian ramai. Isu babi kat dunia ini memang takkan berkesudahan. Penangan selsema babi dah tentunya akan memberi impak maksima seiring dengan kegawatan ekonomi yang melanda.

Oleh yang demikian jagalah kesihatan diri anda dengan sebaik mungkin.

(Visited 9 times, 1 visits today)

Tags: , , , ,

7 Responses to “Penangan selsema babi | wabak selsema babi”

  1. matcargo says:

    Assalamualaikum..

    aku pun hairan la , seluruh penduduk dunia nie tahu yang babi nie kotor tapi depa still bela dan dengan babi ni jugak la yang selalu mengeluarkan pelbagai jenis virus virus yang merbahaya… kompius2 aku dengan perangai manusia nie… tapi betul gak kata ko yang penting kita kena jaga kesihatan kita sendiri dan keluarga kita..

  2. katahill says:

    itupun ada hati lagi nak tambah kandang babi @ luluskan kandang babi. babi tetap babi

  3. BAGAK says:

    babi di luar negeri adalah bersih cara penternakannya TAPI ianya tetap haram

    tak lama lagi BABI malaysia naik harga sebab babi mexico kena tembak mati…hehhehe

  4. zuza says:

    memangla harga babi tu akan naik. sebab ada negara yang ekspot babi….ekspot daging babi tapi taiknya ada kat negara yang berkenaan…..

    oleh itu….pandai pandai lah mulai sekarang berkawan dengan orang ramai…..takut berjangkit….nauzubillah……

  5. leesa says:

    salamun’alaik. . .
    apa ek penyebab berlakunya selsema babi ney arr?

  6. leesa says:

    salamun’alaik. . .
    apa ek penyebab berlakunya selsema babi ney arr? 😳

  7. wann says:

    pasang lampeberger bagus ni… boleh membantu kawal keadaan dr merebak teruk.. semua rakyat patut pasang lampeberger dlm rmh/pejabat/kereta msg2. Lampe Berger mempunyai fungsi yang dapat membunuh bakteria di udara. Ini dibuktikan semasa wabak Selsema burung atau SAR menyerang Singapura, pihak Singapura telah membeli pati Eucalyptus dengan DCHL bagi membunuh bakteria selsema burung dan langkah ini telah ditiru oleh hospital di Hong Kong pula.
    Blh check out this website, http://www.lampeberger.com.
    call me to know more. 012-2352355 wann

Leave a Reply

CommentLuv badge