Archive for the ‘kesihatan’ Category

Nak tahu satu rahsia…? Rahsia Cara Nak Diet Untuk Wanita Masa Kini

Monday, September 19th, 2011

Cara nak diet yang berkesan.

Mahu tahu cara untuk berdiet yang betul? Nak tahu cara nak diet yang berkesan? Kenapa perlu lakukan dengan cara yang salah sedangkan cara yang betul itu amat penting untuk kesihatan yang berpanjangan. Jika anda tersilap langkah dengan diet yang salah buruk padahnya sengsara jadinya.

Sila klik like… Cara nak diet sihat

Sila amalkan diet yang mengikut aturan yang betul. Dapatkan info yang berguna dengan rujukan Rahsia Diet Wanita. Apa yang anda akan perolehi melalui panduan Rahsia Diet Wanita ini?

– Ditulis oleh seorang wanita yang memang
SLIM MELIM sokmo!

– Memberi pengetahuan kepada para wanita berkenaan
kaedah diet yang betul

– Memberi penerangan tentang penyakit yang berkaitan
sekiranya obesiti

– Memberi panduan diet langkah demi langkah mengikut
sistem yang ‘recommended’

– Penerangan tentang BMI (Body Mass Index) &
BMR (Basic Metabolic Rate)

– Penerangan tentang makanan seimbang (piramid makanan,
pengiraan kalori, dan lain-lain)

– Dan banyak lagi

Sila layari pautan website berikut : Rahsia Diet Wanita

Teknik untuk menurunkan berat badan yang ideal

sila klik like…

Lampin pakai buang VS cloth diapers. Mana pilihan anda?

Wednesday, September 7th, 2011

Aku nak share sedikit info berkaitan lampin untuk bayi masa kini. Sebelum ni kebanyakan ibu bapa menggunakan lampin tidak buang. Kena cuci setiap kali bayi mereka meragam perut atau buang sebarang toksin dari usus mereka termasuklah aku dedulu zaman bayi. Pakai cloth diapers yang lipat2 dengan ikatan kain lampin itu sendiri.

Bayi anda sedang memakai bahan kimia berbahaya…

Namun kini zaman telah berubah. Lampin pakai buang mendominasi seluruh pasaraya malaysia ataupun seluruh dunia masa kini.

Tahukah anda…?

Sila bacakan petikan berikut dengan pandangan mata hati nurani anda untuk insan kecil yang berada bersama dengan anda. Seorang? Dua orang? 5 orang? atau kembar 8?

================>>>>>>

Lampin kain sebenarnya telah lama digunakan. Dengan kecanggihan teknologi, lampin pakai buang menggantikan lampin kain yang dikatakan ketinggalan zaman. Ia dikatakan lebih mudah digunakan terutamanya bagi ibu yg berkerjaya. Sejajar dengan kecanggihan teknologi ini juga,lampin kain moden dicipta. Kenapa perlu memilih memakai cloth diaper???…. Cuba tgk kebaikan kalau pakai cloth diaper: Cloth diaper yg dijual tidak lg mcm dulu.. kena lipat.. kena letak plastik plak pas tu.. kena pinkan dengan pin besar.. semua tak payah!!! Sbb bentuk cara pemakaian sama je cam disposal diaper. So sesapa pun boleh pakaikan… even ayah, tok ayah, opah apatah lagi pengasuh… Cloth diapers tak de bahan kimia cam yg ada dalam disposal diapers. Bahan2 tu adalah:

1.Bahan kimia Dioxin. Tahukah anda disposal diapers mengandungi Dioxin.Dioxin nie ialah bahan yang terhasil dari proses pelunturan.Kertas yang digunakan utk buat disposal diapers tu perlu dilunturkan sehingga nampak putih ,bersih dan cantik..upss,tapi selamat ker utk baby?? Dioksin juga merupakan toksin yang bersifat karsinogen dan ini merupakan penyebab kanser..banyak negara sudah mengharamkan penggunaan karsinogen kerana keburukannya…jadi,,fikir-fikirkan,sanggup kah kita biarkan anak kita memakai lampin berkarsinogen

2.Sodiom polyacrylate Ini pula bahan kimia yang menyebabkan Disposal diapers menyerap dengan banyak. Bila basah,ia akan bertukar menjadi gel.Haaa,inilah bahan yang menyebabkan kulit bayi jadi kemerah-merahan sampai kita asyik terpaksa tukar jenama disposal diapers. Gel ini juga boleh menyebabkan muntah-muntah,jangkitan kuman bila lambat ditukar dan demam bila berlaku alahan yang kronik. Hmm…gel ini tak lagi digunakan dalam tampon wanita sejak diharamkan pada tahun 1995 kerana dikatakan penyebab Toxic Shock Syndrome.

3.Tributyl Tin Ini perosak alam nie….huhuhu,ia merupakan environmental pollutant dan sangat bertoksik.Bahan ini mengganggu sistem hormon dan imunisasi badan.

4.Kesuburan Pada tahun 2000, satu kajian dijalankan di German mendapati bahawa lampin pakai buang ini menaikkan suhu sekitar skrotum (takutnya!!) dan boleh merosakkan mekanisme penyejukan semulajadi…Kesannya???..ini akan mempengaruhi kesuburan di masa depan.. Tahukah anda??? 27 juta disposal diapers masuk ke tempat pelupusan sampah setiap hari di seluruh dunia. 500 tahun masa yang diambil untuk Disposal Diapers nie mereput. 50% domestic sampah dalam rumah yang ada anak kecil ialah Disposal Diaper.

Semua ini takkan berlaku kalau anda menggunakan Cloth Diapers. Hahahah,ini bab yang paling menarik…

Penjimatan Kos Dengan pakai Cloth diapers, percaya atau tidak anda mampu berjimat Lihat pengiraan dibawah: Katakan anak anda menggunakan 7 keping lampin secara purata setiap hari sejak dari lahir sehingga pandai ke toilet.

Katakan anak anda pandai ke toilet pada umur 3 tahun. 7 Keping x RM0.50 (ini harga bila beli time sale) = RM 3.50 sehari RM 3.50 x 30 hari sebulan = RM 105.00 sebulan RM 105.00 x 12 bulan = RM 1260 (perbelanjaan utk setahun)

Kalau sampai pandai pergi toilet pada umur 3 tahun RM 1260 x 3 tahun = RM 3780.. Wow..banyak juga kan,ini untuk seorang anak..macammana kalau ada 2-3 org anak?

Sekeping Cloth diaper berharga RM48.00 ( kami menawarkan harga jauh lebih rendah dr harga ini ) Rm 48.00 x 7 keping sehari = RM 336.00 Sebulan kos masih RM 336.00 Setahun kos masih RM 336.00 3 tahun kos masih RM 336.00

Anak ke 2..masih boleh dipakai ..jadi kos masih RM 336.00 Jimat kan??? boleh muat ker sampai umur 3 tahun??? jangan risau, cloth diapers boleh di adjust size sesuai ngan besar baby…

(sumber dipetik dari pamperyourbaby)

Sila ke sini :

http://www.facebook.com/pages/Cloth-Diaper-demi-kesihatan-bayi-anda-Jimat/283273395023449

Bagaimana Untuk Mendapatkan Tahap Kesihatan Yang Baik Ketika Hamil?

Saturday, February 19th, 2011

Kehamilan adalah suatu anugerah yang tidak terhingga kepada setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga. Tidak semua orang bernasib baik dapat merasai pengalaman untuk hamil.

Oleh itu setiap kehamilan perlu dijaga rapi dan teliti dari segi aspek keselamatannya. Namun untuk memastikan proses kehamilan berjalan dengan lancar bukan mudah seperti yang disangka.

Bagi pasangan yang baru pertama kali merasai proses kehamilan pasti mempunyai sedikit kesukaran dalam menempuh alam kehamilan kerana ia merupakan pengalaman pertama.

Jadi disini apa yang penting adalah ILMU. Ilmu adalah pengalaman berharga yang bertindak sebagai penyuluh tatkala kita dalam kegelapan.

Kini setiap wanita yang hamil bernasib baik kerana terdapat satu Panduan yang menerangkan ‘selok-belok’ hal berkaitan kehamilan. Panduan yang dimaksudkan tersebut adalah “Panduan Kesihatan Ibu Hamil”.

Panduan ini telah ditulis berdasarkan pengalaman penulis sendiri dan juga beberapa rujukkan international berkaitan kehamilan termasuklah pelbagai komplikasi kehamilan.

Jika anda mendapatkan panduan ini, anda jangan terkejut kerana ia merangkumi segala aspek berkaitan kehamilan termasuklah perkara berkaitan keguguran.

Menurut penulis Panduan Kesihatan Ibu Hamil ini lagi, ramai pasangan tidak tahu punca-punca kepada berlakunya keguguran.

Malah ada diantara mereka ‘sengaja’ mendekatkan diri mereka kepada risiko berlakunya keguguran.

Jadi dengan Panduan ini diharapkan bakal ibu-bapa lebih peka terhadap sebarang risiko yang boleh membawa kepada keguguran.

Apa yang istimewanya Panduan ini adalah, ia bukan sahaja menceritakan masalah-masalah yang bakal ibu mengandung hadapai malah ia juga ada menerangkan lebih ‘detail’ termasuk gambar rajah apa yang perlu wanita mengandung lakukan supaya senang untuk bersalin kelak.

Kesimpulannya, statistik telah menunjukkan setiap tahun pasti ada kes dimana bayi mati disebabkan keguguran, bayi mati disebabkan kelemasan, kelahiran bayi pra matang dan sebagainya peristiwa-peristiwa kehamilan yang berpotensi menjadi episode ngeri dalam hidup kita.

Jadi lengkapkanlah diri anda dengan ILMU berkaitan kehamilan agar semua perkara yang tidak diingini dapat dielakkan.

Anda boleh mendapatkan maklumat selanjutnya di laman Panduan Kesihatan Ibu Hamil melalui pautan laman sesawang sebagaimana berikut :

Panduan Kesiahatan Ibu Hamil

Jom Bina Badan | Tips Panduan Sihat Bina Tubuh Badan

Thursday, September 3rd, 2009

Tips bina badan yang sihat adalah dengan ikut segala petua dan nasihat dari mereka yang ada pengalaman berkaitan bina badan.

Jom kita bina badan yang sihat. Otak yang cerdas.

Jom kita buat latihan bina badan untuk kesihatan. Jangan hanya fikirkan untuk mendapatkan badan yang berotot aje.

Kesihatan diri anda juga penting untuk dijaga dalam kehidupan seharian.bina badan

Dapatkan sekarang tips dan panduan bina badan. Jom kita bina badan…

(more…)

Wabak H1N1 | Tips Sihat | Petua Kesihatan

Thursday, August 27th, 2009

Salam hormat dan salam sejahtera,

Saya harap dapat membaca informasi dibawah. Ianya mungkin berguna dan bermanfaat buat anda.

Penularan wabak H1N1 yang melanda seluruh dunia dan negara kita,Malaysia secara khususnya telah menyebabkan satu suasana yang amatmembimbangkan seluruh rakyat pada waktu ini. Ternyata virus kejam initidak mengenal mangsa, samada tua atau muda, malah tidak tahu yang kaya atau miskin seseorang itu. Sesungguhnya ini adalah satu ujian kepada kita.

Dalam hal ini, kami ingin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga yang telah kehilangan anggota keluarga mereka dalam siri serangan virus ini.Semoga mereka akan terus memperkuatkan semangat dalam berhadapan dengan suasana  yang menekan ini. Kami amat bersimpati dan tidak dapat dibayangkan jika ianya berlaku kepada ahli keluarga kita sendiri. Oleh itu, kami juga telah mengambil langkah pencegahan yang sepatutnya.

Kami tahu, pada masa ini ramai yang ingin menghulurkan bantuan. Tetapi, masalahnya vaksin bagi virus masih belum ditemui. Dan ianya dijangka pada penghujung Oktober ini. Kami harap ramai yang masih mampu bertahan pada masa ini. Disini juga kami ingin memberikan sebuah laporan percuma berkaitan informasi virus H1N1 ini kepada anda.

Semoga ramai mendapat manfaat dari laporan percuma ini. Inilah yang mampu kami bantu buat masa ini dengan menyediakan informasi yang diperlukan orang ramai.

Download sekarang.

(hanya perlu masukkan nama dan email, laporan ini akan dihantar terus ke email anda)

Semoga bermanfaat…!

Bersama kita mencegah H1N1 ini…