Archive for the ‘breaking news’ Category

Tsunami Melanda Jepun | Gempa Bumi Landa Jepun

Friday, March 11th, 2011

Tsunami melanda jepun. Tsunami datang membadai lagi…

11.03.11

Dunia digegarkan dengan tsunami acheh. Kini dunia sekali lagi bergegar dengan tsunami jepun.

Jepun dilanda tsunami selepas gempa bumi 8.9 magnitud

TOKYO: Gempa bumi pada kadar 8.9 magnitud melanda Jepun awal petang tadi mengakibatkan tsunami hingga setinggi 10 meter melanda beberapa bandar kawasan pantai negara itu.

Kejadian itu mengakibatkan banyak kes kecederaan, namun jumlah kes kematian masih belum diperolehi dari kawasan yang dilanda bencana di pulau Honshu.

Ombak setinggi 10 meter dilaporkan melanda Sendai di timur laut Miyagi, pulau Honshu mengakibatkan banyak kapal, kereta dan sisa runtuhan dihanyutkan ke kawasan bandar. Gempa bumi itu mengakibatkan gegaran kuat bangunan di Tokyo yang dihuni 30 juta penduduk.

Sekurang-kurangnya enam kes kebakaran dilaporkan di Tokyo akibat gempa selain menyebabkan sistem subway dihentikan, siren kecemasan dibunyikan dan orang ramai berpusu-pusu keluar dari bangunan.

Kepulan asap dikesan membabitkan sekurang-kurangnya 10 lokasi di bandar raya itu di mana lebih empat juta kediaman terputus bekalan elektrik selain beberapa kawasan ditenggelami air termasuk kawasan letak kereta Disneyland Tokyo.

Gempa bumi berlaku pada jam 2.46 petang (0546 GMT) selama dua minit dengan gempa pertama kira-kira 400 kilometer di timur laut Tokyo, menurut US Geological Survey.

Ia diikuti beberapa gempa susulan antaranya sekuat 7.1 magnitud.

Perdana Menteri, Naoto Kan memanggil sidang Kabinetnya sejurus dilanda gempa dan kerajaan Jepun menghantar kapal tentera lautnya dari Tokyo ke kawasan yang paling teruk di timur laut Miyagi.

Jepun terletak di atas Lingkaran Api Pasifik dan turut mempunyai titik gunung berapi di mana Tokyo terletak di antara kawasan paling berbahaya.

Amaran tsunami turut dikeluarkan kepada Taiwan, Russia dan Kepulauan Mariana, kata Pusat Amaran Tsunami Pasifik  – Agensi

Tsunami Landa Jepun

Tsunami Membadai Jepun

Hosni Mubarak : Sila Letak Jawatan Dengan Segera

Sunday, February 6th, 2011

TERKINI!!

Sebentar tadi, stesen televisyen satelit Al Jazeera dan CNN melaporkan bahawa Presiden Mesir yang dibenci rakyat, Hosni Mubarak, dalam satu siaran TV khas ke seluruh negara menyatakan bahawa dia tidak akan meneruskan penggal pemerintahannya yang berakhir September ini.

Tetapi para demonstran tidak berpuas hati dan mahu Hosni meletakkan jawatan serta-merta tanpa syarat!

“Ini tidak cukup, kami mahu dia (Hosni) letak jawatan serta-merta, bukan menunggu September”!!

Perarakan jutaan penunjuk perasaan sudah memenuhi segenap ruang di Tahrir Square di Kaherah menuntut supaya Hosni berundur!

Keadaannya masih tidak banyak berubah, malah dijangkakan reaksi rakyat akan lebih besar susulan pengumuman Hosni tidak mahu tunduk dengan desakan rakyatnya sendiri.

Mubarak Kata Dia Akan Berundur September Ini

Kaherah, Mesir (CNN) — Tunduk kepada satu minggu bantahan dalam jalan-jalan Kaherah, Hosni Mubarak mengumumkan Selasa yang dia akan membungkus jawatannya hampir 30 tahun sebagai presiden Mesir pada September dan menyerahkan kuasa “dalam satu jalan berperlembagaan.”

“Saya telah menghabiskan banyak masa berkhidmat untuk Mesir,” Mubarak memberitahu rakyatnya dalam satu siaran TV malam Selasa, menambah, “Tanggungjawab pertama saya kini ialah untuk memulihkan keselamatan tanah air, mencapai satu peralihan kuasa daripada aman dalam satu persekitaran yang akan melindungi Mesir dan orang-orang Mesir dan yang akan ambil kira tanggungjawab diberikan kepada sesiapa orang ramai memilih dalam pilihan raya-pilihan raya akan datang.”

Hujung istilah semasa Mubarak pada September, dan katanya dia telah pun memutuskan untuk tidak lari dari bumi Mesir lagi.

Penunjuk perasaan di Tahrir Square Kaherah, di mana beribu-ribu telah berkumpul untuk berhari memanggil untuk pengusirnya, meletus dalam sorakan dengan pengumuman — tetapi beberapa dari mereka telah berkata mereka akan terus tuntut peletakan jawatan serta-merta Mubarak.

“Ini tidak cukup,” Mahmoud Safi, seorang peguam mengambil bahagian dalam demonstrasi-demonstrasi Kaherah, memberitahu CNN selepas laporan pengumuman akan berlaku Mubarak ditimbulkan.

“Kami telah satu permintaan. Kami menghendakinya meninggalkan negara kita kini, serta-merta, bukan esok.”

Sebelum pengumuman, pegawai U.S. kanan menceburi dalam mempertimbangkan pentadbiran Obama pada Mesir berkata dari Washington keputusan yang Mubarak akan “satu langkah penting dalam arah kanan.”

Pegawai kata Rumah Putih telah membuat jelas “pada peringkat tertinggi” yang ia mahu Mubarak untuk menyatakan yang kedua-dua tidak dia ataupun anak lelakinya, Gamal, akan menjadi satu calon presiden dalam itu pilihan raya berikutnya menyediakan untuk September.

http://jalanpulang1978.blogspot.com/2011/02/terkini-pecah-berita-krisis-mesir-hosni.html

Hosni Mubarak cakap tak nak letak jawatan.

Rakyat mesir bagitau sila letak jawatan dengan segera.

Maaf yer gaji pengawal keselamatan belum naik lagi…

Tuesday, January 18th, 2011

Penantian dan pertanyaan ramai orang berkenaan gaji pengawal keselamatan sudah terjawab untuk episod kali ini.

2010 tiba hari dan ketikanya akan naik… Cukup teruja

Tetapi masih tertangguh… Sedih dan kecewa.

Masuk tahun baru 2011 katanya gaji pengawal akan naik?

Semuanya rasa teruja. Gaji pengawal keselamatan akan naik.

Heboh seluruh dunia gerentinya.

Namun sedikit kecewa. Tidak dapat naik lagi disebabkan beberapa halangan yang tertentu seperti kadar bayaran persetujuan dalam tender dan kontrak masing masing.

Takkan kontrak kecik nak bayar dengan kadar bayaran kontrak yang tinggi pulak. Tul tak?

Sabor aje la tunggu perkembangan yang selanjutnya….

Itulah cara kuno makan gaji yang gerenti duit masyuk setiap bulan.

Takde kerja takde gaji, takde gaji tak dapat duit.

Jom kita tengok Le Tour de Langkawi.

Spekulasi KB Mall Runtuh | Kereta Rempuh Dinding KB Mall

Monday, December 7th, 2009

KB Mall Runtuh? Itu ler yang aku dengar pasal KB Mall Runtuh. Terkejut jugak mendengarnya… Rerupanya keter rempuh dinding KB Mall tingkat atas dek kerana hilang kawalan lalu terjunam ke bawah dan tersepit antara dua escalator menyebabkan dua pelajar MasterSklill terkorban dan dua lagi parah dihempap kereta berkenaan.

Al-Fatihah…

Laporan Berita berikutnya berkenaan Spekulasi KB Mall runtuh yang boleh anda selidiki :

KB Mall Runtuh

KB Mall runtuh kereta mengundur jatuh atas eskelator

KB Mall Runtuh

Bising KB Mall Runtuh

KB Mall bukan runtuh.

Gambar Tragedi KB Mall Runtuh

Cerita KB Mall runtuh hanya spekulasi semata-mata. Dinding KB Mall di aras atas parking kereta yang dibina dengan batu bata dirempuh kuat oleh kereta Ford Laser yang telah terjatuh dari ketinggian 20 meter. KB Mall bukan runtuh.

Keluarkan Duit Usd Paypal ke Akaun Bank Tempatan

Thursday, October 29th, 2009

Anda ada duit usd30?

Nak jual dan beli usd bleh? dan pelbagai cara yang boleh anda kumpula duit usd dari semasa ke semasa. Namun bagaimana mahu keluarkannya ke angka RM?

Boleh dikatakan ini breaking news yang cukup bagus untuk mereka yang bergiat cergas dalam dunia online serta buat duit dengan paypal usd masa kini.  Sudah tentunya duit usd yang terkumpul dengan banyaknya atau sedikit dapat terus ditransfer terus ke akaun bank tempatan yang terpilih.

Mari kita saksikan cara dan panduan untuk membolehkan duit usd anda dipindahkan dengan jayanya? Eh duit usd?

Panduan keluarkan duit dari paypal ke akaun bank tempatan.