Naik Minyak : Buat Duit Dengan Perniagaan Santan Kelapa

Photobucket

Bagaimana hendak memulakan perniagaan santan kelapa?

Apa yang perlu saya lakukan?

Bagaimana untuk menceburkan diri dalam perniagaan santan kelapa?

Nak mula macam mana?

Bagimana anda bermula?

Kelapa muda ada… kelapa tua ada… santan kelapa ada… mesin kelapa ada… mesin perah santan ada… kelapa matag ada…

Mana mau cari???

Anda perlu mendapatkan panduan perniagaan santan kelapa sebagai langkah permulaannya. Anda boleh menjenguk sendiri bagaimana operasi perniagaan santan kelapa di pasar borong atau mana-mana kedai yang menyediakan kemudahan untuk anda membeli santan kelapa dari kedai mereka.

Mana nak dapat panduan tersebut?

Buat peringkat permulaan ini untuk memperolehi panduan sebegitu rupa… apa yang anda perlu lakukan adalah membuat survey ke seluruh kawasan sekitar dan juga rakan-rakan sepersaingan anda. Ataupun anda boleh bermula dengan bekerja dengan mereka yang berpengalaman untuk sehari dua atau sebulan dua sambil mempelajari cara-cara untuk memulakan perniagaan santan kelapa anda sendiri.

Mana satu pilihan santan terpilih yang ingin anda ceburi. Pada peringkat mula-mula ni boleh laa dengan bangsal kecik-kecik aje. lepas tu setapak lagi ke hadapan dengan meningkatkan kapasiti mesin dan kelapa. Kemudian tambah lagi pekerja mana nak bekerja dengan anda. Lepas tu kembangkan lagi pekerja2 anda tersebut sebagai rakan JV untuk meluaskan lagi empayar perniagaan anda.

Wah…. begitu sekali capaian imaginasi perniagan santan kelapa. Nampak menarik. Namun cabarannya anda kena hadapi dengan penuh komitmen yang kukuh jika nak memulakan apa jua jenis perniagaan.

Maka mari kita tengok pula produk hasilan santan yang kita kehendaki tersebut. sebagaimana yang kita ketahui … antara jenis pengeluaran dan penyediaan santan kelapa untuk jualan terbahagi kepada 3 jenis kumpulannya iaitu santan segar, santan kotak & santan serbuk.

Maka soalannya mana satu pilihan anda? Mana satu yang anda suka guna? Mari kita jenguk perbincangan berkaitan santan kelapa yang boleh anda jadikan rujukan untuk memulakan perniagaan santan kelapa atau anda sendiri boleh menghasilkan satu panduan berkaitan perniagaan santan kelapa dari awal sehinggalah ke menara kejayaan sebagai usahawan santan kelapa.

Nak buka bisness santan kelapa

Usahawan Bisnes Santan kelapa

Pemasaran santan segar

Bicara berkaitan pasaran kelapa

Mesin kelapa 3 dalam 1

Sekian terima kasih.

(Visited 2,980 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

  1. hohhoo santan…perniagaan yg bgs..sbb org gunakanye hr..klu pndi cr pelanggan..insyaAllah maju..ko nak bukak ke??

    p/s:jgn ckp santan..tempurung dia tu pun leh jual..hahaha…dpt duit apa..arang pun sparuh diperbuat dr tempurung kelapa kan..hahaha..

  2. salam,
    saya pembekal dan pengedar kelapa tua untuk buat santan dan lain2 dalam jumlah borong bermula dari 10ribu biji keatas.Kelapa import atau tempatan.Pengakutan disediakan untuk area Lembah kelang dan Selangor.Lain2 tempat boleh dibincangkan.

    Amir
    0176362303
    03-89257769

  3. Salam semua,

    Saya merupakan pembekal kelapa untuk dibuat santan.
    Kelapa terdiri drpd kelapa import(indonesia)dan kelapa tempatan gred A.Harga untuk kelapa indon adalah 0.77/biji dan Kelapa gred A tempatan adalah 0.95/biji.Harga adalah termasuk kupas dan penghantaran.Tiada cas tambahan.
    Minimum tempahan adalah 8,000 biji.Harga boleh dirunding jikalau tempahan melebihi 15,000 biji keatas dan berterusan.
    ***Segala urusan adalah dlm bentuk Tunai***

    Berminat sila sms atau telefon di:

    017-6514386
    012-7503467

  4. 😳 salam semua, saya merupakan salah seorang peniaga santan, buat masa ini saya rasakan alhamdulillah,

  5. jika ada yang nak tempah santan dgn saya datanglah jumpa saya di pasar simpang kuala, alor setar kedah atau hubungi 017-5105893, harga berpatutan

  6. salam,
    saya juga merupakan pembekal kelapa tua area penang,
    sesiapa yang berminat boleh hubungu saya di no;
    0174123816
    0164451765..
    Harga boleh dirunding. Penghantaran disediakan dalam area penang..

  7. saya sedia membekal santan segar, kelapa parut dan kerisik untuk kawasan melaka,seremban dan kuala lumpur. penghantaran disediakan.
    sila hubungi Azri 0166632105
    Azmi 0199604486

  8. saya mengedar kelapa di bahagian selatan..
    ada 2 gred..A = 0.70 sebiji dan B = 0.60 sebiji…harga boleh dirunding mengikut kuantiti
    kami bertapak di batu pahat dan melaka…
    berminat telifon Izam = 010-2662324
    mohd = 013-6266003

  9. saya sedang cari pembekal kelapa……..yang berdekatan dgn perak………buat masa skr saya mula biness…..di gopeng perak……..hp..012-2829153

  10. saya ada membuat perkhidmatan menjual santan, kelapa parut dan kerisik.
    lokasi di batu berendam, melaka. penghantaran disediakan.
    untuk tempahan sila hubungi ……..mamat – 0136275162

  11. kami dari syarikat g&m pembekal santan segar sg besar…pembuatan kami ada santan cair,santan beku 250g,500g dan 1kg…syrt kami sedang mencari wakil jualan kedai runcit &mini market.lokasi di sg besar …mencari wakil jualan sb bernam, tanjung malim atau k lumpur..harga kami rm 4-1kg.rm 2-500g.rm 1.10-250g.100%santan kelapa.(tak campur air punya)dibeku sejuk 18,c….sesiapa minat atau tempah boleh hubungi 0166656919 siong..

  12. saya ingin mendapatkan pembekal kelapa dengan harga yang berpatutan dan boleh menghantar dan membekalkan kelapa kepada saya secara berterusan. kedai saya berada pasar pagi ligamas batang kali selangor. setiap hari saya memerlukan 1500 biji kelapa dan pada musim perayaan biasanya saya memerlukan lebih dari 3000 biji. jika ada sesiapa boleh berbuat demikian sila hubungi saya di talian 0122884484.

  13. saya pembekal kelapa tua area selangor dan kuala lumpur. penghantaran d berikan secara percuma. harga sebiji d buka pada RM 1.20 sebiji. tp jgn risau, pasti boleh runding punya. 🙂 d galak kan tempahan pada kadar yg besar jg berterusan utk business bersama. berminat? sila hubungi saya d talian 012 654 6655 -ARY-

  14. saya pembekal kelapa tua,muda n kelapa cungkil dari sabak bernam,selangor.saya sedang memperluaskan perniagaan sy di kawasan utara tanah air.kepada sesiapa yang berminat boleh terus menghubungi sy di talian 013-3355956 (ALONG) untuk pesanan atau rundingan.harga menarik akan ditawarkan kepada sesiapa yang berminat….

  15. a’kum.saya baru nak mula berniaga santan..boleh bantu saya cara nak buat santan.saya tinggal d. bkt beruntung.nak cari pembekal kelapa.dan tunjuk ajar cara buat santan.

  16. aku ni nk buka kedai jual santan kat pasir mas kelantan tp kedai pun xde lg n harga mesin pun aku tak tahu if anyone of u tahu harga dia plz let me know

  17. berminat cari mesin parut lingkungan rm6500
    spec. 2hp
    60kg/jam

    silalah hubungi saya 0129267312 (fahmi)
    penghantaran disediakan

  18. Assalamualaikum…

    Saya nk mencari pembekal kelapa muda segar yang baru dipetik dari pokok.
    kalau bole pembekal area sabak bernam. saya memerlukan 1000 ke 2000 biji untuk permulaan, jika produk berasaskn kelapa muda ini mendpt sambutan baik dari para pelanggan, saya akan up lagi permintaan. Jika ade yang boleh jadi pembekal sila hubungi saya dengan kadar segera di 019-2404951

  19. saya pembekal kelapa tua untuk pasaran lembah klang.sebiji rm1.30 minimum order 1500. sekali kos penghantaran.kelapa muda kg&pandan sebiji rm1.40 kebawh..berminat tel:0176514825 faizal

  20. 😉 saya pembekal kelapa tua untuk pasaran lembah klang.sebiji rm1.30 minimum order 1500. sekali kos penghantaran.kelapa muda kg&pandan sebiji rm1.40 kebawh..berminat tel:0176514825 faizal

  21. Asslamualaikum,

    Saya Zulefendy bin Abd Rahman berasal dari melaka ,
    tujuan saya menghantar email ini ,untuk menjadi pembekal santan segar kepada puan/tuan.sekiranya Puan/tuan memerlukan santan segar dan pekat tanpa campuran dari air dan bahan2 yang terlarang .harga santan yang dibekalkan dari pihak saya adalah bersesuaian dengan harga pasaran sekarang ,

    Harga Santan.

    1 kg santan pekat segar RM 6.50

    500 gram santan pekat segar RM 4.00

    250 gram santan pekat segar RM 2.00

    Santan yang dibekalkan oleh saya,berkualiti baik dari kelapa yang terpilih ,dan pekat tidak bercampur dengan air ,
    saya berharap Puan/Tuan boleh cuba dahulu,dan rasa kelainannya dan perbezaanya.

    sekiranya ,terbuka hati Puan/Tuan untuk mencuba santan yang dibekalkan dari saya sila hubungi no:019-3902515 (fendy)

    penghantaran dari rumah ke rumah/pengahantaran dari kedai ke kedai ”

    ikhlas,
    zul Efendy

    Anak jati Melaka

  22. ❗ ASALAMUALAIKUM….. ❗  

    saya perlukan pembekal kelapa tua untuk dijual … dan saya juga akan mengambil secara borong dengan harga yang patut untuk dibeli kelapa tua ini secara borong… 

                KEPADA SESIAPA YANG BEMINAT BEURUSAN NGAN  SAYA SILA HUBUNGI
                 NO. TEL : 0143490460 @ 0197309113   😉   

  23. Bekalan Benih Kelapa Matag Tulen UP ditangguhkan penjualan sehingga Disember, 2011. Walau bagaimana pun bekalan benih Matag Generasi Ke-2 sedia ada untuk dijual mulai sekarang. Harga jualan bermula dari RM 18.00 sepokok. Usia anak pokok 8-12 bulan. Lokasi Bg. Datoh. Berhajat hubungi saya AMIN 0125073007.

  24. 😳 saya ingin tahu harga mesin perah santan,agak2 berape harganya ya? sbb sya ingin membeli,tp x tahu di mana,sya dr taiping perak.. hrp sape2 dpt bantu sya.

  25. ade ke sesiapa nk tlg uruskan perniagaan sy ini,kali xde saya nk jual mesin santan dan mesin parut….cepat….cepat

  26. saya ada jual kelapa parut, Kelapa kampung… sesiapa area Saujana Utama Sungai Buluh boleh hubungi saya utuk sbrg tempahan atau hubungi sy zati – 0133532075. Harga sgt berpatutan. Nak tahu lebih lanjut segera hbgi sy.

  27. saya memerlukan 300 biji kelapa muda untuk permulaan ,, pada sesiape yg ade sila hubungi saya .. en satar – 013-2580249 !

  28. ani…saya berminat nak tahu harga mesin pemeras santan yang awak twrkan tu…da ada org bli ker?

    apa2 fb saya… zahari pasir gudang

  29. saya membkal santan kelapa segar dengan harga yang murah..penghantaran dilakukan sekitan lembah kilang…harga rm4.20 untuk 1kg..berminat hubungi kami segera….017-320 4553/ 017 3204556

  30. Asslamualaikum,

    Saya Nazera berasal dari Johor Bharu ,
    tujuan saya menghantar email ini ,untuk menjadi pembekal santan segar kepada puan/tuan.sekiranya Puan/tuan memerlukan santan segar dan pekat tanpa campuran dari air dan bahan2 yang terlarang .harga santan yang dibekalkan dari pihak saya adalah bersesuaian dengan harga pasaran sekarang ,

    Harga Santan.

    1 kg santan pekat segar RM 5.50

    500 gram santan pekat segar RM 3.00

    250 gram santan pekat segar RM 1.50

    Santan yang dibekalkan oleh saya,berkualiti baik dari kelapa yang terpilih ,dan pekat tidak bercampur dengan air ,
    saya berharap Puan/Tuan boleh cuba dahulu,dan rasa kelainannya dan perbezaanya.

    sekiranya ,terbuka hati Puan/Tuan untuk mencuba santan yang dibekalkan dari saya sila hubungi no:019-7550926,019-7583340 &019-7729793 (zera,nazir,shafi)

    penghantaran dari rumah ke rumah/pengahantaran dari kedai ke kedai ”

    ikhlas,
    Zera

    Anak jati Johor Bharu. 😐

  31. saya ingin mendapatkan pembekal kelapa dengan harga yang berpatutan dan boleh menghantar dan membekalkan kelapa kepada saya secara berterusan. kedai saya berada Masai Utama,Johor Bharu. setiap hari saya memerlukan 1000 biji kelapa . jika ada sesiapa boleh berbuat demikian sila hubungi saya di talian 019-7550926 & 019-7583340.

  32. SAYA MEMRLUKAN PEKERJA YANG PANDAI MEMARUT KELAPA DAN MENJAGA KEDAI RUNCIT DGN SEGERA,SILA HUBUNGI JIKA TERDAPAT PEKERJA SEDEMIKIAN,GAJI BLH DIRUNDING…..(O19-7550926) 😉

  33. salam… saya pembekal kelapa di kawasan pantai timur… sesiapa penjual santan di kawasan pantai yang mahukan kelapa dengan harga yang berpatutan, sila hubungi sy 013-9688587(wafiy)

  34. Saya mempunyai peralatan memerah santan yang masih baru lagi dalam 1 thn,saya ingin mejual mesin santan dan parut santan yg besar punya,harga blh dirunding atau bayar 2 x.hubungi saya ditalian 019-7550926

  35. saya pun baru nak survey pasal bisnes santan, baru survey harga mesin dan baru dapat beberapa suplier

  36. saya ingin membeli peralatan / mesin pemerah santan, di mana boleh saya dapatkan peralatan / mesin tersebut atau senarai pembekal mesin tersebut. Kerjasama dan maklumat sangat saya harapkan…

  37. saya merupakan pembekal kelapa, santan segar dan santan beku. area temerloh… sesiapa berminat boleh menghubungi no tel 016-664 7155 (najib) atau 013-384 5007 (asrul) untuk mendapatkan harga yang berpatutan….
    penghantaran dari rumah ke rumah/pengahantaran dari kedai ke kedai.

  38. Sy berminat nak memulakan niaga santan ni.Nak tau kat mana nak dptkan mesin yg diperlukan dan pembekal kelapa utk penghantaran lembah kelang. Call 0192843635

    • as’salam..sya sdang mncri pmbekal kelapa tua area alor star..apa2 blh whatsapp/call/sms 0134161030..trma ksh..