gambar angkasawan malaysia | soyuz selamat sampai



Send
this banner to your friends

Mereka berlepas dengan jayanya tempohari.

saksikan pelancaran ke angkasa lepas tersebut dengan jayanya…

pelancaran roket ke angkasa lepas.

Berita melaporkan berkenaan roket soyuz telah selamat sampai ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dengan jayanya.

SOYUZ (dalam bulatan) bercantum dengan Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

ANGKASAWAN negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor (kiri), Peggy Whitson (kanan) dan Yuri Malenchenko bersama krew ISS sebaik memasuki stesen angkasa antarabangsa itu.Di sini saya sertakan sekali laporan dari berita harian berkenaan cerita angkasawan malaysia yang telah sampai di sana dan menyambut hari raya aidilfitri di Stesen Angkasa Antarabangsa.

“MOSCOW: ‘Selamat Hari Raya kepada seluruh rakyat Malaysia’, itulah ungkapan pertama angkasawan negara, Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, sebaik kapal angkasa Soyuz TMA-11 berlabuh di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS), awal pagi tadi.

Berikutan percantuman Soyuz dengan ISS itu, Dr Sheikh Muszaphar mencipta satu lagi sejarah untuk diri dan negara menjadi rakyat Malaysia pertama bertapak di stesen angkasa.

Pada sidang media selama 10 minit antara Pusat Kawalan Misi (MCC) di sini dengan ISS yang sedang berlegar di ruang angkasa Russia, angkasawan pertama negara yang kelihatan segar dan bersemangat, juga mengucapkan salam kepada yang keluarga terutama ibu, Datin Zuraida Sheikh Ahmad dan ayahnya, Datuk Sheikh Mustapha Sheikh Shukor serta abangnya, Sheikh Ahmad yang turut berada di MCC.

Turut hadir pada majlis bersejarah itu, iaitu kali pertama warga Malaysia mengucapkan salam dan doa kepada seluruh rakyat daripada angkasa lepas ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis; Pengarah Program Angkasawan Negara, Kol Dr Zulkeffeli Mat Jusoh, penyelidik, saintis dan wartawan Malaysia.

Beliau juga meminta rakyat Malaysia untuk terus mendoakan supaya Allah memberi kekuatan kepadanya untuk melaksanakan misi negara dan penyelidikan yang dijalankan mencapai objektifnya.

Dr Zulkeffeli dalam taklimat media berkata, rentetan kepada peristiwa bersejarah itu bermula 90 minit sebelumnya, apabila Soyuz menghampiri ISS dan kedua-duanya dapat bercantum pada jam 6.52 petang waktu tempatan bersamaan dengan jam 10.52 malam tadi di Malaysia.

Kapal angkasa Soyuz berlabuh di ISS selepas mengorbit bumi lebih 700 kali dalam tempoh 48 jam selepas dilancarkan di Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan, 10 Oktober lalu.

Sebaik saja mendarat di ISS, MCC berhubungan secara berterusan dengan krew Soyuz termasuk dengan angkasawan negara, Dr Sheikh Muszaphar.

Ketika berlegar di orbit, Soyuz hanya mempunyai perhubungan darat dengan MCC setiap 90 minit, iaitu 10 minit setiap kali ia melepasi ruang angkasa Russia”.

petikan dari berita harian

video rakaman soyuz selamat sampai di ISS

=============================

dan ia akan menjadi sejarah yang cukup menarik dalam nota buku sejarah malaysia. maka bertambah lagi tempat bersejarah yang sedia ada selain dari sejarah malaysia masa-masa silam. hehehhe…

sekian terima kasih.

This entry was posted in misi angkasa lepas and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

185 comments on “gambar angkasawan malaysia | soyuz selamat sampai

  1. randavi on said:

    Dr Sheikh Muszaphar Shukor. angkasawan pertama malaysia. Tapi bukan senang nak jadi angkasawan, Dr sheikh muszaphar shukor sendiri telah meninggalkan 3 wasiat sebelum berangkat, risiko cukup tinggi. Doakanlah supaya beliu selamat kembali ke bumi.

  2. assalamualaikum….

    alhamdulillah..syukur ke Hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNYA Dr, Sheikh Muszaphar Shukor bersama crew SOYUZ berjaya sampai dan bercantum dengan stesen ISS. saya sentiasa mendoakan keselamatan dan ksihatan Dr di angkasa dan selamat kembali ke bumi…

  3. bakal angkasawati on said:

    syabas..

  4. Dr.Sheikh,

    your commitments & initiative to learn & do different things than other country hv achieve, has make u to be our nation 1st angkasawan.

    we proud of u………hope to meet u soon…

  5. lepas nih kena cari angkasawati pulok. tentu ramai yang volunter dan isi borang permohonan dalam pra-misi angkasawan tempohari… hihii :lol:

  6. you r my idolssss i nak jd mcm you

  7. x sangka on said:

    adekah beliau diiktiraf oleh NASA..?
    SELEPAS BELIAU KEMBALI..apekah pekerjaan beliau..??
    tolong jawab sesiape yg tahu..??

  8. rasanya ada pro dan kontranya, ramai gak yang citer pasal menda nih. tunggu laa beliau balik lepas dari angkasa lepas baru laa tau citer pasal pengiktirafan tersebut…

    bagi saya beliau dah makin popular sakan di search enjin dalam internet. bleh try cari pasal pro dan kontra tersebut kalo nak tahu…. :grin:

    bagaimana pula dengan sebahagian dari sebelum ini yang menyertai misi ke angkasa lepas tersebut? adakah mereka juga akan mahu meneruskan misi angkasa lepas yang seterusnya jika diberikan peluang?

  9. florine nur on said:

    tahniah kepada angkasawan pertama negara dr sheikh… tahniah juga kepada dr faiz….

  10. pakar jantung on said:

    :mrgreen: so proud!!!!!

  11. temubual dengan dr sheikh muszaphar di stesen angkasa antarabangsa untuk ke sekian kalinya selepas berada di ISS.

    petikan dari laporan program angkasawan malaysia

  12. Sesi temubual angkasa yang diadakan antara Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bersama isteri Datin Seri Jeanne Abdullah dengan Dr Sheikh Muszaphar di ISS. Telah berjalan dengan lacar…

    maaf banyak2 laa lantaran petikan dari laporan program angkasawan malaysia

    :cool: :grin: :lol:

  13. Dr. Sheikh

    Segulung tahniah di atas kejayaan mengharumkan nama negara. Semoga selamat sampai ke bumi nanti.

  14. :mrgreen: Tahniah….anda mengharumkan nama negara…..semoge anda selamat sampai on 21st Oct…I hope hasil research anda di sana akan membawa byk manfaat kepada alam sejagat… :razz:

  15. kushahiry on said:

    :mrgreen: :lol: saya sayang dengan kamu.i love u soo much.good luck

  16. :mrgreen: tahniah atas kejayaan yang telah dicapai..semoga kecemerlangan dapat diteruskan di masa hadapan.. :razz: buat angkasawan pertama anda adalah yang terbaik.. anda telah membuka mata seluruh dunia yang selama ini memandang sepi negara..dengan pencapaian ini tiada negara yang oleh memperkecilkan kita lagi.. :razz:

  17. :lol: doa kami semoga saudara syed akan selamat tiba di tanah air..anda sangat hebat..kami sayang sadara :oops:

  18. sya..fie..jia on said:

    Saya sentiasa mendoakan angkasawan pertama Malaysia selamat pergi dan selamat pulang..i love u :razz:

  19. Kepada Kerajaan M’sia dan juga sesiapa yg erlibat dlm misi angkasa ini: Jgn gimik lebih satu dunia riuh, jgn hasil tak ke mana sudah ler. Tuuu duit rakyat tu berjuta2 guna.

    Ni harga barang naik, minyak dgr kata nak naik. Pandang serius. Yang dah kaya raya tu bantu org susah. Yg cendikiwan tu pikir dan bg idea utk pembangunan sejagat. Bukan utk kepentingan sdr. INGATTTTT….

  20. smoga Dr dalam keadaan sehat sejahtera….kami saluruh rakyat malaysia sentiasa mendoakan Dr..
    we love u

  21. smoga Dr dalam keadaan sehat sejahtera….kami saluruh rakyat malaysia sentiasa mendoakan Dr..
    we love u :grin:

  22. salam buat semua…semuga angkasawan negara kita sentiasa dilimpahi rahmat dan kesejahteraan.. buat Acong…jadi lah rakyat yg sejati..dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung…

  23. syahiras on said:

    tahniah kepada dr sheikh muszaphar shukor kerana selamat sampai di iss.semoga dr sheikh silindungi Allah semasa 10 hari dr sheikh berada di iss.semoga dr sheikh berjaya menjalankan eksperimen dengan jayanya dan semoga selamat sampai di bumi dengan baik.doa rakyat malaysia mengiringi dr sheikh di iss.

  24. aku nak mengucapkan tahniah kepada dr sheikh di atas kejayaannya mendarat ke stesyen angkasa ISS dengan izin dari Allah jua.

    Lonjakannya ke angkasa sememanglah dicanangkan oleh media Malaysia sebagai satu kejayaan. Tapi aku melihat bukanlah satu kajayaan mutlak dimana segala kos latihan dan pengankutannya ke angkasa adalah hasil timbal balas pembelian jet pejuang Rusia berharga RM 3 bilion lebih. Maksud aku asal bayar sahajalah mesti boleh pergi.

    Yang aku lihat dari misi ini adalah kajian saintifik yang boleh dikira masih ketinggalan berbanding angkasawan islam sebelumnya. Kajian yang masih memerlukan bantuan nasihat dan teknikal dari pakar-pakar perubatan Rusia dan Amerika. Kajian itu juga bukanlah seratus-peratus dilakukan oleh Sheikh.

    Aku sedih rakyat Malaysia di tipu 50 peratus. Apa pun aku mengharapkan sekembalinya Sheikh ke bumi akan membawanya berpijak ke bumi yang nyata. Aku doakan Sheikh balik menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan tanahair.

    Aku takut sekembalinya Sheikh nanti mebawa dirinya akan lupa daratan tempias dari ke”GLAMOUR”an yang di anugerahkan Allah sebagai satu cabaran ujian dalam hidupnya.

  25. aku lupa laa Sheikh. aku doakan kau selamat pulang ke bumi. semoga allah melindungi kau dalam perjalanan pulang.

  26. farah,16 on said:

    assalamualaikum…
    sy minat sgt ngan dr.sheikh ni
    harap beliau dapat pulang dgn selamat hendaknye
    bangge krane beliau mgharumkan nama malaysia..
    thank dr.sheikh!! :razz: :razz:

  27. assalammualaikum,
    well done to what have u done..i hope u will enjoy (maybe) a new life as a angkasawan negara..I hope u will give a new experience to us all in malaysia and I can’t wait to hear ur ‘life’ at the space..I’ll will pray for ur safety..Amin..well done n thankz..

  28. assalammualaikum dr.sheikh, :razz:
    well done to what have u done..I like uvery much..I hope u will enjoy (maybe) a new life as a angkasawan negara..I hope u will give a new experience to us all in malaysia and I can’t wait to hear ur ‘life’ at the space..I’ll will pray for ur safety..Amin..well done n thankz.. :razz: :grin: :roll:

  29. wreizal on said:

    saya bbangga menjadi orang malaysia..angkasawan kita telah membuktikan yang bangsa kita boleh maju seperti bangsa lain..imposible is nothing!!!tahniah..

  30. yea… kita doakan beliau kembali dengan jayanya yang membawa misi angkasa lepas dan tidak akan tenggelam dengan “glamour” nya itu yang dah memang glamour sekarang nih…

  31. Firdaus@SDARian on said:

    tahniah diucapkan kepada Dr. Sheikh Muszaphar kerana berjaya menjadi angkasawan pertama negara.Ingat pelajar Sekolah Dato’ Abdul Razak (SDAR) selalu.

  32. zulaikhah on said:

    hye dr sheikh..pe khabar?awk lah hero negara yg berani…congratulation dr…semoga bile balik nnti dpt berkongsi pengalaman dgn rakyat malaysia………..luv uuuuu…

  33. suki(PDRM) on said:

    SLMT HRI RYA KPDA DOKTOR SHEIKH MUZAFFAR,

    Tahniah kpda Dr.Sheikh krana mengharunmkan nama Malaysia di persada dunia…

  34. nape ngan u ni zahari..??? u jealous ke ngan dr sheikh..??? saya x rase dier leh tenggelam dalam ke`glamour`an yg dier kecapi.dr sheikh dh cukup matang ngan sume 2..sblm ni pn dier seorang model.so dh biase ngan dunia glamer ni… saya percaya dr sheikh seorang yg fokus, b`motivasi tinggi n tahu ape yg dier nk dlm hidup.so satakat gila glamer mcm artis2 yg b`sepah ni…mmg x timbul kot..!!!

  35. nadyra on said:

    alhamdulillah dan setinggi penghargaan kpd syeikh muzaffar..semoga dengan kejayaan ini dapat meningkatkan semangat rakyat unruk menjadi lebih baik…..

  36. nadyra on said:

    teruskan usaha dr syeikh untuk lebih maju dan menjadi lebih baik….kejayaan ini akan meningkatkan semangat terutama di kalangan remaja untuk mempunyai iltizam yang lebih baik dan seterusnya dapat mengharumkan nama bangsa, agama dan negara,

  37. WARDAH on said:

    SElamat arIe raYE kaT anGKAsaWAN NegaRA ku YANg tOMei……tahNIAh ATAs kEJAyann ANda….
    SAYA dOAKAN SEMOGA ANDA BERJAYA DLM HIDUP ANDA….

    Siti Nur Wardah Ismail

  38. WARDAH on said:

    i love u dr musz……
    semoga panjang umur….
    from our family…
    ismail family

  39. assalamualaikum

    semoga dr sheikh.Muzaphar selamat kembali ke tanah air..
    doa tak putus kami panjat kan moga sihat selalu..
    dari kejauhan itu juga moga selamat segalanya hendaknya..

    amin..

  40. selamat hari raya kepada angkasawan malaysia yang pertama…..

  41. hanisah on said:

    dr. sheikh muszaphar shukor sheikh mustapha adalah idola nombor satu saya.selamat hari raya kepada idola nombor satu saya. yabeda bedu!!!

  42. dr sheikh muszaphar pulang ke bumi.

    terkini untuk makluman semua yang sudah tahu berkenaan kepulangan angkasawan negara malaysia yang akan pulang ke bumi setelah menyelsaikan misi angkasawan tersebut.

    semoga selamat mendarat dengan jayanya.

    ===============================================
    Angkasawan negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dijadualkan pulang ke bumi Ahad ini bersama dua angkasawan Rusia, Fyodor Yurchikhin dan Oleg Kotov dengan kapal angkasa Soyuz TMA-10.

    Yurchikhin dan Kotov berada di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) sejak 9 April lalu setelah berlepas dari Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan dengan Soyuz TMA-10 dua hari sebelumnya.

    Sheikh Muszaphar, Yurchikhin dan Kotov dijangka mendarat di Arkylk, Kazakhstan.

    Jika perjalanan ke ISS memakan masa dua hari, pergerakan pulang ke Bumi pula mengambil tempoh yang singkat iaitu tidak sampai empat jam.

    Sementara itu, rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan siaran langsung kepulangan angkasawan pertama negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor ke Bumi dari Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) menerusi televisyen, Ahad ini.

    Ketua Komunikasi TV, Measat Broadcast Network Systems Sdn. Bhd. (Astro), Tammy Toh berkata, siaran langsung tersebut boleh ditonton menerusi saluran 588 Astro, Angkasa1 dan semua stesen televisyen utama.

    Menurut beliau, pihaknya akan menyiarkan detik bersejarah sewaktu pintu kapal angkasa Soyuz TMA-10 yang membawa Sheikh Muszaphar dan dua angkasawan Rusia ditutup, iaitu pada pukul 11 pagi.

    Bagaimanapun, tambah beliau, visual perjalanan kapal angkasa dari ISS ke bumi tidak akan disiarkan di televisyen.

    ‘‘Pihak kami akan menyambung semula siaran sebaik sahaja Soyuz selamat mendarat di Bumi.

    ‘‘Waktu pendaratan tidak dapat disahkan kerana ia bergantung kepada cuaca dan keupayaan teknikal, namun kami dimaklumkan ia akan berakhir di antara pukul 11 pagi dan 7 malam,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

    Tammy memberitahu, pihaknya tidak akan mengadakan sebarang majlis khas sempena kepulangan tersebut seperti yang dilakukan sewaktu detik pelancaran angkasawan negara ke angkasa lepas pada 10 Oktober lalu

    =============================================

  43. selamat arie raya…
    angkasawan nanti datang arr peneng erk…..hehehhehe

  44. Ahmad jamal bin Idris on said:

    Dr Sheikh you are the great warrior of our nation ………Tahniah.Malaysia Boleeeeeeeh.
    Insyaallah Malaysia negara islam akan lebih disegani dan dihormati.
    Allah saja yang membalas segala pengorbanan mu…….

  45. puteri on said:

    hai!!!!!!!!! :oops:

  46. FATIN ALYA BATRISYIA95 on said:

    Assalamualaikum Dr.Sheikh.. Apa khabar? Semoga awak sentiasa sihat dan berjaya dalam hidup di dunia dan akhirat. Terima kasih kerana telah mengharumkan nama negara kita.. MALAYSIA SENTIASA BOLEH :!: :!: GO! GO! MALAYSIA!! Awak adalah idola saya.. :razz:

  47. nadia nesha on said:

    assalamualaikum dr.sheik;) apa khabar? semenjak angkasawan 1 ni keluar di tv saya amat minat dengan angkasawan iaitu dr.DR ADALAH IDOLAS SAYA SEPANJANG MASA

  48. nadia nesha on said:

    LOVA U MALAYSIA AND DR.SHEIK

  49. Pingback: Sejarah Tercipta: Angkasawan Pertama Malaysia Berlepas | Blog SihatSokmo.Com

  50. tahniah!!!!
    selamat ari raye!!

  51. amysya on said:

    4 dr.sheikh semoga selamat sampai kt malaysia dgn selamat.we all harap dr. sheikh happy selalu.WE ALL LOVE YOU. (NIDA AND ANIS SMKSS TRG.)

  52. congratilation dr.sheikh,u ur the best.. :razz:

  53. clamat pulang ke bumi…we proud of u dr.sheikh

  54. angkasawan negara, malaysia dr sheikh muszaphar telah selamat berlabuh di ISS dan terkini beliau telah selamat pulang ke bumi. kita nantikan makluman lanjut ketibaan spacelight participant malaysia itu selamat pulang ke malaysia…

    tungguuuuuuuuuu jangan tak tungguuuuuuuuuu….

  55. selamat maju jaya…

  56. hanisah on said:

    Dr. sheikh muszaphar shukor sheikh mustapha,

    saya berdoa untuk awak semoga awak dapat menjadi angkasawan lebih daripada angkasawan yang mahir.dan awak ialah MY FIRST IDOL. Yabe dabe do.

  57. hanisah on said:

    Dr. sheikh muszaphar shukor sheikh mustapha,

    ayah saya berkata bahawa dr. bukanlah seorang angkasawan yang mahir.tetapi dr. tetap menjadi MY FIRST IDOL.Yabe dabe do.

  58. hai… apa khabar dr. sheikh muszaphar shukor sihat ke kat (iss)saya tau awk ade kat malaysia dh kan

  59. Alhamdulilah, walaupun saya bukan rakyat malaysia, saya sendiri tumpang bangga dengan kejayaan seorang anak melayu. walaupun dia bukan orang islam pertama yang berada di angkasa, namun dialah angkasawan melayu pertama yang mengharumkan nama melayu. tahniah buat malaysia.

  60. hanisah on said:

    saya ingat dr. sheikh makan sate ,rupa-rupanya dr. sheikh buat ujikaji dekat iss.yabe dabe du

  61. dr. sheikh awk akan buat ujikaji lain kan….., awk buat ujikaji ada dua kan lg ok ah . smile slalu

  62. tahniah……
    dgn kejayaan ini dpt lah kita buktikan yg warga malaysia juga setanding dgn warga negara lain….yg telah sampai d angkasa…..

  63. We proud of u Dr.Sheikh Muszaphar :smile:

  64. congratulationn….

    we r very proud of u Dr Sheikh Muzaphar…
    well done.

  65. I LOVE U DR.SHEIKH MUZAPHAR SHUKOR

  66. MAS GANU on said:

    KAU LAH PUJAAN HTIKU!MUUUUUUUUUAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH

  67. askum,sy syg putera angkasawan

  68. yippieeee

    Dr dah sampai dgn selamattt…..
    alhamdulilahhhh…. welcomee homeeee

    :razz: :mrgreen:

  69. we malaysian lovee u Dr Sheikh Muzaphar n u to Kapten Faizz

  70. Bangga dengan kejayaan anak watan Malaysia menerokai bidang angkasa lepas. Tahniah atas kejayaan beliau yang membawa nama Malaysia.

  71. dr. sheikh bila dr.sheikh nk kawin

  72. i lov dr. sheikh muzaphar

  73. :cry: tahniah di ucap kn kpd DR.syeh krane telah berjaya membawa malysia ke pesada dunia n setaraf dgn nama2 negara membangun……….walaupn telah menempuhi berbagai cabaran namun DR tetep tenang sy d sini sentiasa mengikuti perkembagan DR d sane……tetapi ape yg kecewa nya sy d sini kerane tidak dapt menyaksikan kapsul yg membawa DR n rakan pulang ke bumi……….tetapi sy bersyukur ke hadirat ilahi kerane telah membawa my hero pulang dgn selamat….allhamdulilah………d sini sy ingin menyeru kpd belia2 d luar sne supaya mengikut jejek langkah angkasawan petame kite……..d harap kn kerajaan dpt menimbang kn peluang yg telah d berikn oleh pihak rusia untuk mengikuti program ke angkasa pd thun 2010/11………….. :wink: akhir kate dtg la kerumah bleh la cite kn pengalam DR semase berada d sne……….. :lol: wassalam……..

  74. mardhiyah on said:

    selamat kembali dr.sheikh…tahniah juga diucapkan kerana bejaya menggalas cabaran ini dengan jayanya dan sekaligus mengharumkan nama MALAYSIA…u’ar the best…u’ar malaysian hero..very pround with you…

  75. Dr.Nurul on said:

    i thanks 2 Allah.i hope i’ll meet u soon.that’s my hope

  76. Ahmad faiz ilman on said:

    hai elok ke kat sana.saya faiz dan adik saya azim bye………………..

  77. hi dr sheikh muszaphar.im so proud of you.

  78. :grin: syabas kpd dr sheikh muszaphar kerana tlah menjadi angkasawan pertama malaysia dan ang.pertama beraya dan berpuasa. :razz: saya org perak mengucapkan tahniah kpd dr sheikh muszaphar shukor.

  79. tahniah!!!!Dr.Sheikh Muszaphar Shukor.u r the best.i hope i can meet u.wassalam.from izzy,uk

  80. congratulations!!!!!!!!astronauts.i am so proud of you.u r my hero.i hope i can meet u.peace upon to u astronauts.

  81. atiqah on said:

    Tgh buat ape dr sheikh?Apa khabar? :roll: :oops: :lol:

  82. saidatul on said:

    congratulation dr !!!
    sy bangga dgn kejayaan dr..
    arap2 pas ni dr akan ke iss lg..
    yahoo!!!nak ikut.nak ikut

  83. saidatul on said:

    lupe nak ckap. takziah ke atas family dr. semoga tuhan mencucuri rahmat ke atas rohnya..
    sbar ek.ini adalh ujian dri ALLAH S.W.T

  84. syafiqoh on said:

    hi..
    tahniah kepada angkasawan malaysia yg pertama..

  85. jelajah angkasa lepas jangan lupa. dr sheikh muszaphar akan jelajah malaysia untuk bercerita berkenaan pengalaman beliau di angkasa lepas sebagai angkasawan pertama negara malaysia.

    jom jelajah angkasa lepas bersama dr sheikh muzaffar.

    ======================================
    Angkasawan jelajah negara

    MELAKA: Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha akan dibawa menjelajah ke seluruh negara bagi menceritakan pengalamannya sebagai angkasawan kepada rakyat, kata Setiausaha Parlimen Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Prof Mohd Ruddin Ab Ghani.

    Beliau berkata, penjelajahan itu dijadualkan selepas Dr Sheikh Muszaphar Shukor selesai menghadiri upacara penerimaan anugerah pengiktirafan sebagai angkasawan daripada Roscosmos di Moscow, Rusia.

    “Mungkin bermula Disember ini, Dr Sheikh Muszaphar Shukor boleh ke setiap negeri bertemu rakyat bagi menceritakan pengalamannya,” katanya kepada Bernama selepas merasmikan Hari Terbuka Loji Olahan Kumbahan Taman Merdeka, Batu Berendam di sini, semalam.

    Kelmarin, Dr Sheikh Muszaphar Shukor dilaporkan berhasrat menggunakan pengalamannya sebagai angkasawan pertama negara untuk menggalakkan rakyat Malaysia, khususnya pelajar, meminati bidang aeroangkasa.

    Angkasawan pertama negara itu ada di angkasa lepas selama 11 hari bermula 10 Oktober lalu.

    “Ini akan menjadi motivasi dan galakan kepada rakyat supaya mereka meminati bidang sains dan teknologi,” katanya.

    sumber ; harian metro

    ==============================================

  86. Yaaaa. Benar kata mu. Malaya sudah ada angkasawan. Apakah kamu masih tidak parchaya ? Tidak mangapa.Lama kelamaan kamu marparchayai juga nanti.

  87. princes on said:

    taniah i ucapkn kpd DR sheikh

  88. :semoga berjaya di masa hadapan

  89. cadbury on said:

    i juz love 2 c u r safe…
    juz wanna say dat u make me proud as MALAYSIAN…
    my fwenz n me alwiz support u in wuteva u do although mny people talk sumtin bad bout u…

  90. fira88_huhuhu on said:

    assalamualikum….

    sy ira ingin mengucapkan takziah…
    dan selamat kembali ke malaysia kepada dr.sheikh….
    hop dr. sehat hendaknye……
    ape yang terjadi ada hikmah di sebaliknya…
    ok lah dr. selamat maju jaya….
    terima kasih kerana mengharumkan nama malysia…wassalam…

  91. HAI…..ANGKASAWAN PERTAMA SAYA NAK UCAPKAKAN SELAMAT HARI RAYA .

  92. adilla on said:

    knape korang sume minat giller kat dia ? dia dh nk kahwin

  93. Hanazilla gracialia on said:

    hai….dr sheikh.Tahniah saya ucapkan krn tlh m’jadikan negara M’SIA salah satu negara Asia y tlh berjaya keISS.Saya sangat minat kat dr.Dlm mimpi sahaja lah kita b’temu ye……….

  94. Syabas kpd dr sheik muszaphar kerana telah menjadi angkasawan malaysia yg 1…
    i love u… :razz:

  95. peace be upon u…
    jus wan 2 say gud luck n congrates!
    2 malaysia`s first astronout.
    hope u can share u experience,soon. bye..

  96. as’kum Dr Sheikh MuszaphaR..Kami sangat berbangga dengan pencapaian anda ke angkasa lepas..Jangan pedulikan orang yg mengatakan anda hanya penumpang.Itu semua tidak benar! anda adalah hero kami.saya doakan Dr sihat dan gembira selalu.Cepat2 cari jodoh ye..
    -CT FATIMAH BT HJ SAID
    Kota Kinabau, Sabah

  97. mizza_xoxo on said:

    Dr SMS
    nice

  98. askom dr.sheikh muzaphar saya amat bangga dgn anda.saya hrp awak akan sntiasa baik,saya nak sgt jmpa dgn dr.ingin dptkn panduan mcm mane nak jadi seorg angkasawan yg bgs mcm dr.saya doakn dr slmt sntiasa

  99. SAYA UCAPKAN TAHNIAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  100. honey's on said:

    selamat pulang ke bumi……..

  101. najihahdrsms on said:

    Assalamualaikum…
    How are you Dr.SMS??I hope you always fine!!
    My name Nuraini Najihah,i`am 11 years old! I`am very proud with U on your brave go 2 the space 4 making a few experimen abot health..
    And now U save back 2 the earth!! Syukur.. lastly i hope dr. can go to my school n share experience when you at the space to all students at my school!!My school nme is SK Hulu Bernam at Tg.Malim. N i hop dr. Sheikh read my E-mail.
    Thankz..!
    Bye,Wslam

  102. ernieyda on said:

    assalamualaikum…
    tahniah saya ucapkan kpd dr.sheikh diatas kejayaan anda menjadi ANGKASAWAN pertama Malaysia..saya doakan smg anda terus berjaya di dlm setiap bidang yang anda ceburi..saya jg doakn anda spy sntiasa sihat dan gembira selalu..sy jg inin mengucapkan takziah diatas pemergian adik trsyg..smg roh allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para kekasih ALLAH..AMIN..

  103. askum dr mus . saya berharap dr mus dapat membalas e-meil saya di riz_joey99@yahoo.com

    saya mohon dan merayu sanga agar dr mus beri respon.

    iksan dr saya hargai….
    ini penting sangat antara hidup dan mati.
    saya berharap sangat agar dapat menghubungi dr sementara saya masih hidup lagi ni…

    dan kepada mereka yang di luar sana klalu ada kontek dr tolong beri kepada saya.

    sekian,
    assalamualaikum…

  104. Nur Hamizah Bt Salim on said:

    ASSALAMUALAIKUM,
    Apa khabar dan tahniah diucapkan kpd angkasawan negara Dr. Sheikh Muzaphar krn telah berjaya menerokai angkasa lepas dan berjaya ke (ISS)yg juga impian semua rakyat Malaysia.Mizah serta ahli keluarga berdoa agar misi kedua Malaysia ke angkasa lepas beroleh kejayaan.Tahniah juga kpd Dr. Faiz krn berusaha utkmenjadi angkasawan.Wassalam.

  105. shahida on said:

    bangga aku jadi rakyat malaysia

  106. NOR ALIAA HEDZIR on said:

    dr.sheikh>>>> anda memang HEBAT!!!!
    PUNYA PAKEJ YG LENGKAP!

  107. nadia nesha on said:

    assalamualaikum dr.sheikh nadia amat bangga dengan dr.Nadia teringin nak jumpa dr.sheikh tapi tak tau cam mana
    Apa-apapun nadia tetap bangga……Baju budak2 umur 6 tahun yg ada gambar dr.sheikh pun nadia beli…nadia simpan laa..takkan nak pakai takmuatla…..eheheheheh.DR.SHEIKH la idola NADIA NESHA………. :razz:…NADIA{12 THN}

  108. nadia nesha on said:

    apa khabar dr.sheikh

  109. uuuuuu….that’s cooll..soyuz arrived there very agile….congrate….

  110. Alhamdulilah….i got took some snapshot with the angkasawan negara at lima 2007…..coolllllll

  111. kejayaan anda kebanggaan kami semua

  112. kejayaan angkasawan pertama malaysia menjadi kebanggaan semua rakyat malaysia…

  113. apa perkembangan seterusnya berkenaan angkasawan negara yang seterusnya…?

  114. wan nazatul akina on said:

    :grin: :neutral: :eek: :razz: :arrow:
    salam kepada angkasawan negara tuu
    tahniah,tahniah :neutral: :razz: :roll: :wink: :cry: :eek: :mad: :mad:

  115. wan nazatul akina on said:

    handsome tu
    kacak tu
    suka la

  116. puteri ika on said:

    Assalamualaikum….
    coz ika nak ucap’kn taniah kpd dr.SMS!!!krn telah meletakn nama malaysia di mata dunia…ika amat berbangga dgn kejayaan iNi…dr SHEIKH la menjadi ispirasi kejayaan ika…
    taniah…taniah…

  117. puteri ika on said:

    hai………

  118. hai…………………………………………… :smile:

  119. ieka...... on said:

    hello…., :razz:

  120. leh knal x

  121. assamualaikum Dr. Mus. :lol:
    Tahniah atas kejayaan dr. kerana telah menjadi rakyat Malaysia yang pertama pergi ke angkasa lepas dan telah mencapai impian anda. Tahniah lagi sekali! :razz: Anda telah membuka hati saya untuk pergi ke angkasa lepas :smile: terima kasih dr. :grin:

  122. hai blh berkenalan

  123. blehh…. :smile: sape ni???

  124. congratulation to my idola.. :grin: kejayaan dr.sms memberi semangat kepada saya supaya terus belajar untuk menjadi seorang ang berjaya… :lol: thank you very much! gracias :wink: hehe….

  125. yurnalis on said:

    :shock: mataku terbeliak nak tercabut bilsa nampak dr. coz dialah idol aku n ku ucap smoga ingat Allah selamanya……..cayalah dr.syeikh

  126. ee, seronoknya bila aku dengar dr. hendak ke angasa . mesti best kan……. berangan pulak saya rasa kan.saya nak sgt berkenalan ngan dr. .saye rasa ingin dijadikan sebagai abang angkat.umur saya 12 tahun…. :wink:

  127. dr. kalo blh mail lah ngan saya.ala saya kecik lagi……blhh tak.

  128. dr syeikh!!
    u are my id0l!!
    love u!! :grin: :razz: :wink: :lol: :neutral: :mrgreen:

  129. :razz: klau boleh bg la email dr..
    ~hehe~ :smile: :grin:

  130. Fans.......... on said:

    Happy wishes to you!!!!
    I’m so proud of you. I want to be like you when I grow up. My family always call me ‘small doctor’ or ‘astrounout’.I hope you don’t care that I want to be like you. If my ambition is success,you always be my ‘mentor’.You are a great and handsome man. You always be happy and cheerful. I don’t care what everybody want to said to you BECAUSE I know you don’t do that. :cool: :razz: :smile:

  131. Fans.......... on said:

    Angkasawan Pertama Malaysia patut dijadikan tokoh terbaik di Malaysia. Dia bukan setakat berjaya dalam kariernya tapi beliau juga berjaya dalam hidupnya.Teruskanlah kejayaan itu..

  132. Nurul Marjan on said:

    hahaha….bilala dr.shiekh nak melawat kat kedah??teringin nak face 2 face…… :smile:

  133. Congrats for Malaysia! Keren Malaysia sudah sampe luar angkasa. Sekali lagi, selamat!

  134. farhah khalilah on said:

    :smile: dr.sheikh smile all away.

  135. farhah khalilah on said:

    :smile: dr.sheikh smile all away.bila nak datang ke kedah teri

    ngin nak face 2 face.ok bye bye………….congrats

  136. alhamdulillah………slamat kembali.bggakn malayasiasss

  137. hope can fce 2 fce :smile:

  138. :smile: sy menjadikan dr.sheikh sbg inspirasi

  139. congratulation yer..smiles sokmo yer.. :razz:

  140. best yer naik kat atas 2… :grin: sejuk x?? :?:

  141. Bulih bah kalau kauk!

  142. juliana on said:

    syabas…………..kerana memajukan malaysia ke arah kecemerlangan………..

  143. ahmad luqman on said:

    :shock: apa kahbar? :smile: :cool: :oops:

  144. syazwan on said:

    HAI!DR SMS.TENGAH WAT PE TU?.

  145. HAI!TDO KE???

  146. SYEEFA CUTE on said:

    HAI, WALAUPUN TERLEWAT TAPI SYEEFA TTP NK UCAPKAN TAHNIAN DI ATAS KEJAYAAN DR SBB DPT MANJADI ANGKASAWAN PERTAMA DI MALAYSIA.I HOPE DR TRS SUKSES DLM BDG OR CARIER DR N I PROUD WITH U DR.I FEEL VERY HAPPY BECAUSE CAN SAY CONGRATULATE[MAAF KLU SLH EJA} AND BYE

  147. littlepinky on said:

    hai pe khbr?dr. shat ke?sy ni peminat angkasawan pertama negara malaysia.sy ada byk gmbr dr. dari srt khbr,majalah &lain2.sy ada gmbr dr. di dlm pendrive,handphone,laptop,diary dan purse sy.ok lah di sini sje madah sy.ok bye2. :oops:

  148. fazlina on said:

    salam…akhirnya bertemu juga kita denagn seorang angkasawan negara..akhirnya impian yang dr idamkan tercapai juga akhirnya…seperti juga rakyat Malaysia yang lain.
    di harapkan kejayaan rakyat malaysia seperti dr tidak terhenti setakat ini sahaja..sebab setiap orang berpotensi untuk cenderung ke arah bidang ini..tidak hanya setakat dr mus dan juga dr faiz…
    saya juga peminat dr mus dan juga dr faiz…
    mudah-mudahan lebih banyak penerokaan dan penyelidikan yang mampu digarap oleh rakyat Malaysia sendiri…

  149. syakira on said:

    tahniah kepada angkasawan pertama kita dr. syeikh musaffar…….. :razz: :lol:

  150. nurul farhana on said:

    salam….. :wink: hai sy berumur 12 thun.dr saya ingin tnya sesuatu.bila nak dtg sek keb tunku abdul rahman…dharap dpt memberi motivasi kpd kami semua.. :roll: ..tahniah d ucapkn kpd dr d atas kejayaan anda..good luck. :razz:

  151. nadia nesha on said:

    assalamualaikum……. dr. nadia akhirnya nadia
    dapat jumpa,salam,tangkap gambar dengan dr.nadia jumpa dr kat lima 2007 langkawi :razz: :razz:

  152. nabila huda on said:

    assalamualaikum………….
    hai dr sms,saye nabila saye nak tanya bila dr nak kawin ngan dr halina??????????????????????? dr ngan dr halina tu bagai pinang di belah dua……….. kawin la cepat nanti ada yang rampas dr halina karang baru tau he5 balas tau dr

  153. nureen on said:

    assalamualaikum…saya x sempat nak ucapkan tahniah pd dr..saya nak tanya dr,ape perasaan dr ble smpi ke tanah air n dpt jmpe ngan org yg tersayang tmbh2 dr halina?hehe…..

  154. mimiey ilhami on said:

    assalamualaikum…….

    hai dr,sy mimiey sy nk tanye dr bila nk kahwin dngan dr halina…….?????????dr kahwin la cepat dngan dr halina tu
    sbb nnt terlepas kan dr yg susah….and dr halina cantik dan dr pun hensem sesuai sngat dr kahwin dngan dr halina…….
    bye…itu sahaja yg mimiey nk bagi taw dr….
    hehehehehehehehehe
    jangan marah k….
    bye…
    assalamualaikum dr….
    kirim salam syg mimiey buat dr halina and keluarga dr k…
    jangan lupa rply taw message mimiey….
    hehehehe…
    bye…………………………..

  155. ariana on said:

    askum……dr :smile: :razz:

  156. talhah on said:

    :wink: taniah kepada angkasawan negara dan bila nak datang ke langkawi

  157. qamarina on said:

    tahniah say ucpkn kpd dr kerana tlh berbakti kpd semua rakyat malaysia. :smile: saye berumur 12 tahun. saye ingin tanye boleh dr dtg ke SK KING GEORGE V. saye berharap dr boleh dtg ke sklh saya bile dr ade masa lapng untuk memberi sedikit ceramah tentng angkasawan. HAPPY ALWAYS…………. :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

  158. 'Muhammad Izzad' on said:

    bangga aku… bangsa Malaysia dapat pergi ke angkasa lepas beb….
    orang Melayu pulak tu..
    Syabaslah dekat Dr. Sheikh Muszaphar

  159. anis on said:

    i mmg fnatik gler dgn sheikh..bangga dpt angkasawan yg hemsen cam g2..huhu :smile:

  160. NaDya_PeewiTT on said:

    :mrgreen: Well,as usuall,I LOB U MUjapar..I LOB U 2,I LOB U 3,I LOB U 4 and so on..kalau bole,jgn kawen la erk??tggu aku arr jadik ketua polis negara dlu..nnt kite sanding sesame..wakakakaka!!!!cHill_Out’Z..

  161. manis on said:

    :razz: salam, dr. sy peminat dr. tahnia atas kjayaan Dr. smoga kjayaan ini adalah kejayaan yang diberkati allah dan memberikn kt smua khimah disebaliknya.harap dpt berjumpa dgan Dr suatu hr nanti.

  162. dr sheikh i hope i will sucses and i hope u will be my mentor

  163. misha on said:

    ape khabar dr sheikh c-hat ke…

  164. nisha on said:

    saya harap dr sheikh c-hat la… ye…

  165. nisha on said:

    saya brasa amat btuah krana dapat menjadi rakyat
    malaysia

  166. nisha on said:

    rasa2 skrang nie ape yg DR sheikh tngh buat ye……………………..

  167. maisara and farisha on said:

    Hai Dr.Sheikh Muszaphar!U are handsome boy!We love u!Mcm mana keadaan skrg?I from QUANTAN.

  168. maisara and farisha on said:

    Hi DR.SHEIKH MUSZAPHAR!YOU ARE HANDSOME BOY!WE LOVE U!MCM MANA KEADAAN SEKARANG?TAKE CARE.

  169. maisara dan farisha on said:

    handsome boy! :lol:

  170. fifi dedeq on said:

    salam.kami dari pelajar sm teknik tawau,kami ingin mengucapkan tahniah atas kejayaan sheikh dapat menjadi angkasawan negara yang pertama….kami harap sheikh dapat bertahan lama dalm bidang astronomi…
    kami warga sm teknik tawau berharap sheikh dapat berkunjung ke tawau sabah lagi…kerana warga sm teknik amat kagum dengan pencapaian Dr.sheikh,selama dr berkecimpung dalam bidang ini..kepada dr.sheikh jangan mudah berputus asa….teruskan menjadi pujaan ramai..k bye salam.

  171. tmbh la lg gmbo dr sheikh

  172. sweet girl on said:

    good luck

  173. tahniah kepada dr sheikh dan kepada dr faiz

  174. :lol: :smile: :lol: hi i love u malaysia

  175. mirna on said:

    :razz: tahniah……….. :smile:

  176. mirna on said:

    malaysia is peace…………congratulations to you……….. :wink: :smile: :grin:

  177. mirna on said:

    dan saya harap malaysia akan mencapai wawasan 2020…………………go….go… :wink: :razz: :grin: :smile: :!: :!: :!:

  178. orang melayu kena bersatu, baru kita boleh berjaya.melayu boleh.sapa kata tak boleh.

  179. nana on said:

    mana gambarnya……….kata ada…aku buat kerja sekolah tentang space ship ni tau… :evil: :twisted: :mrgreen: :cry:

  180. cik kak nak cari gambar angkasawan dengan space ship ke? bleh search bahagian images dalam ruangan search google… okey???

  181. AIMAN HAKIMI on said:

    HAI ,DR SHEIK MUZAFFAR & DR FAIZ . TAHNIAH KERANA TELAH BERJAYA KE ANGKASA LEPAS . SAYA HARAP ANDA BERDUA SIHAT SENTIASA .

    THE TRUTH

    AIMAN HAKIMI :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3,513 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>