Cari Duit Dengan Hasil Kraftangan Buluh

Buluh sudah semakin popular sejak zaman berzaman. Antara yang popular adalah kertuk buluh, tabung buluh, serkap buluh dan juga belimbing buluh.

Aiyaaa belimbing buluh bukan dari spesis buluh daaaaaaa…..

Seringkali kita temui bagai aur dengan tebing ataupun bagai buluh dengan tebing.


Pernah dengar kan peribahasa tersebut. Sudah tentu anda biasa mendengarnya. Aur yang semakna dengan buluh. Jadi tatkala heboh berkenaan buluhmas yang semakin mendapat cerita yang terhangat masa kini. Maka ada eloknya kita meneliti produk-produk yang boleh kita hasilkan dengan menggunakan buluh. Anda sudah tentu mengenali apa itu buluh yang terdapat di sekitar rumah anda atau kawasan kampung anda. Kalo kat kawasan bandar metropolitan dah jadi kraftangan atau pun landskap mini. Kalo kraftangan tu memang popular sakan laa untuk mereka yang datang membuat lawatan ke tempat tempat menarik di malaysia nih terutama buluh bamboo. Buluh bamboo ke?

Buluh nih antara yang memang popular sakan untuk mereka yang mahu menabung. Buat lobang sedikit dan kemudian simpan laa sedikit demi sedikit sehingga penuh. Kalo dah penuh sudah tentunya kena keluarkan untuk disimpan ke dalam bank. Maka operasi memecahkan tabung terpaksa dilakukan. Kalo nak keluarkan satu persatu duit syiling yang disimpan alamatnya lenguh ibu jari laa nak keluarkan balik. Sekarang dah jarang guna dah… ada duit terus simpan ke dalam akaun bank. Alternatif yang lain adalah simpan dalam lelmari aje atau bawah bantal atau dalam beg duit.

Apa yang boleh anda lakukan dengan buluh yang tersedia di bumi malaysia ini selain dari belimbing buluh? Antara banyak-banyak buluh… buluh apa yang boleh dimakan? Sudah tentunya rebung buluh yang boleh dimakan, siap boleh dibuat masakan. Nak resepi rebung buluh ke? Meh kita tengok resepi rebung buluh camner nak buat… Mula-mula hambik buluh dan tanam kemudian petiklah rebungnya untuk dibuat masakan. Maka jadilah ia satu kisah : melentur buluh biarlah dari rebungnya….

Kisah landskap buluh jugak nampak menarik. Perhiasan dari buluh tidak kurang menariknya…  Kraftangan dari buluh mendapat sambutan yang terhangat kalo kena cara promosinya. Bonsai buluh pun semakin menarik bagi mereka yang bersusah-payah membuat anyaman bonsai buluh. Kemudian hasilnya sudah tentunya dapat dinilai dengan harga pasaran yang cukup lumayan melalui buat duit dengan buluh sebagai sumber pendapatan secara sambilan.

rebung dan buluh

perladangan buluh untuk rebung

konsep perladangan buluh

anyaman buluh

serkap buluh

spesis buluh

buluh dan nilai komersialnya

sudah tentunya putu buluh sudah jauh dari tiada kaitan dengan buluh bamboo.

This entry was posted in cari duit lebih and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

6 comments on “Cari Duit Dengan Hasil Kraftangan Buluh

  1. appleblogger on said:

    sedap pulak tengok putu buluh tu. tak penah rasa. mana nak dapat yek??

  2. boleh laa try buat sendiri… meh kita cari resepi putu buluh…

  3. putu buluh>tu bukan gula kabung atau gula buah melaka yg telah di kisar ke?haizzz…fenin2

  4. Artikel ini telah di “linkback” secara singkat ke alamat;

    http://syalog-art.blogspot.com/2009/01/cari-duit-dengan-hasil-kraftangan-buluh.html

    dengan tujuan meningkatkan trafik sesama pengguna blog. Jika anda merasa mempunyai artikel menarik, anda juga boleh submit ke;

    http://syalog.blogspot.com mengikut “Network Topik” dan seterusnya membantu meningkatkan trafik blog anda!

    Terima Kasih

  5. R'dann on said:

    Saya pembuat rumah bambu.Search Jatnika rumah bambu

  6. saya pembekal batang buluh… boleh hubungi 0122453363

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3,403 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>